Polska Platforma Uniwersytecka

Polska nauka, uczelnie, publicystyka, wiadomości akademickie, oferta współpracy dla firm i instytucji

Iwona Sewera: Projekty naukowe z dziedzin górniczych

Jak można wykorzystać zabytkową kopalnię do popularyzacji wiedzy z fizyki wymyślili autorzy projektu „Górnictwo na fali”, zwycięskiego w śląskiej edycji konkursu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2012 roku, którego realizacja już się rozpoczęła. W zabrzańskiej kopalni Guido na poziomie 320 m. pod ziemią instalowane są właśnie stanowiska dydaktycznie, przy których już w maju naukowcy z Instytuty Technik Innowacyjnych EMAG z Katowic poprowadzą zajęcia związane z bezpieczeństwem górniczym, pomiarami parametrów jakości kopalin oraz geofizyką. Planowanych jest trzydzieści pięciogodzinnych prezentacji dla grup liczących po 25 osób. Później w okresie wakacyjnym organizatorzy myślą także nad przeprowadzeniem zajęć warsztatowych, a po ich zakończeniu wszystkie instalacje naukowcy pozostawią na miejscu w ZKWK Guido, by dalej służyły celom dydaktyczno- popularyzatorskim.

1

W trakcie spotkań czynne będą cztery stanowiska dydaktyczne, przy których uczestnicy sami będą  przeprowadzać eksperymenty oraz dokonywać analizy ich rezultatów. Pierwsze z nich służyć ma pokazaniu jak prześwietla się caliznę skalną za pomocą fal akustycznych. Wszyscy chętni będą mogli samodzielnie obsłużyć urządzenia pomiarowe, by przeprowadzić badanie oraz dokonać analizy uzyskanych dzięki niemu wyników. W drugim punkcie będzie znajdował się anemometr, za pomocą którego mierzy się przepływ powietrza w podziemnym systemie wentylacyjnym. Uczestnicy pogłębią swoją wiedzę o falach ultradźwiękowych. Następnie udadzą się w podróż kolejką podwieszaną, używaną w kopalni. Specjalistyczne urządzenia pomogą śledzić drogę tejże, a przy okazji obecna młodzież dowie się więcej na temat łączności podziemnej i zastosowania fal radiowych. Na koniec przy czwartym stanowisku, dzięki falom elektromagnetycznym o wysokiej częstotliwości, uczestnicy projektu dowiedzą się jakiej jakości jest węgiel występujący w tej kopalni.

2

Jaki jest cel projektu wyjaśnia kierownik Zakładu Naukowo- Badawczego w EMAG – Adam Piasecki: „Założyliśmy, że prócz wiedzy z dziedziny techniki i fizyki warto pokazać młodym ludziom ze Śląska, jak wygląda zakład górniczy pod ziemią, które parametry decydują o jakości eksploatowanego węgla, jak przeprowadza się taką ocenę, czemu służy transport podziemny oraz z jakimi zagrożeniami związana jest działalność kopalni węgla kamiennego”. „Przy okazji udowodnimy, że górnictwo jest branżą nowoczesną i ciekawą. Stanowi również o specyfice naszego regionu” – dodaje Anna Slotorosz, szefowa Zespołu Komercjalizacji, Promocji i Wydawnictw w EMAG, a jednocześnie kierownik projektu „Górnictwo na fali”. Warto zaznaczyć, że organizatorzy proszą zgłaszające się szkoły o przesłanie prezentacji informujących o zakresie nauczania fizyki i techniki, ponieważ zależy im, żeby treści przedstawione w ramach projektu korelowały z wiedzą uczestników.

3

W ZKWK Guido mają się odbywać ponadto wykłady na temat turystyki industrialnej dla studentów kierunku gospodarka turystyczna, studiujących na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, którego władze zawarły niedawno porozumienie z przedstawicielami Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.  przeprowadzony będzie niebawem także IX Turniej Wiedzy Górniczej w ramach Międzynarodowego Spotkania Studentów Wydziałów Górniczych, odbywającego się w Krakowie po raz drugi, by stwarzać studentom kierunków górniczych możliwości nawiązania międzynarodowego dialogu i współpracy. Będą to wydarzenia towarzyszące największej polskiej konferencji górniczej – XXIII edycji Szkoły Eksploatacji Podziemnej, mającej się odbyć w dniach 24-28 lutego br. Tymczasem zbliża się także finał IV Olimpiady Wiedzy Górniczej „O Złotą Lampkę”, w której udział biorą uczniowie kształcący się w zawodzie technik górnictwa podziemnego. Pytania do testów eliminacyjnych wybierali naukowcy z Wydziału Górnictwa i Geologii Politechniki Śląskiej w Gliwicach (wśród nagród dla finalistów olimpiady jest m. in. indeks tejże uczelni). Organizatorzy twierdzą, że poziom uczestników przeprowadzonych już eliminacji, był bardzo wysoki, co może dobrze rokować dla przyszłości górnictwa, przynajmniej pod kątem wykwalifikowania przyszłych pracowników.

Iwona Sewera

Iwona Sewera – absolwentka polonistyki z j. angielskim na PWSZ w Tarnowie, redaktorka Trzynastego Schronu, Marketingu przy Kawie oraz Tabletowo.pl.

 

Źródła:
http://sciezkikopernika.pl/gornictwo-na-fali/
http://emag.pl/news.php?new_id=220&l=
http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/3330545,kopalnia-guido-w-zabrzu-studia-320-m-pod-ziemia-pomysl-uniwerstetu-ekonomicznego,id,t.html
http://www.pzsbierun.pl/index.php?option=com_content&view=category&id=81&Itemid=408
http://leczna24.pl/informacje/lokalne/16288/zdobyli_indeks_teraz_powalcza_%E2%80%9Eo_zlota_lampke%E2%80%9D/
http://szkolaeksploatacji.pl/strona/turniej-wiedzy-gorniczej-2/
„Dziennik Zachodni” z dnia 13.02.2014, dodatek „Trybuna Górnicza” artykuł:
Kajetan Berezowski „Lekcja fizyki na poziomie 320”, s.11.

Dołącz do uniwersyteckiej społeczności Unirank!

UNIRANK.PL - platforma uniwersytecka © 2013 stat4u stat4u Frontier Theme