Polska Platforma Uniwersytecka

Polska nauka, uczelnie, publicystyka, wiadomości akademickie, oferta współpracy dla firm i instytucji

Małgorzata Ozdoba: Krakowska edukacja z głową w chmurach. Małopolska Chmura Edukacyjna

W obliczu ogromnego bezrobocia wśród absolwentów wyższych uczelni, coraz częściej mówi się o niedostosowaniu programów nauczania do realnych wymagań rynku. Nierzadko skarżą się także pracownicy uniwersyteccy, uważający że maturzyści trafiają na studia bez podstawowej wiedzy, są nieprzygotowani do dalszych etapów edukacji. Jednym z pomysłów mających pomoc w rozwiązaniu tych problemów jest projekt Małopolska Chmura Edukacyjna.
Przedsięwzięcie rusza w styczniu 2014 z programem pilotażowym, obejmującym na początek koło 200 szkół. Właściwa jego część planowana jest na lata 2015-2020 i ma być dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej. Podstawowym założeniem całego pomysłu jest nawiązanie współpracy krakowskich uczelni z małopolskimi szkołami ponadgimnazjalnymi. Na początek ma powstać odpowiednie zaplecze informatyczne, które umożliwi wspólne viedokonferencje, wymianę doświadczeń i dotarcie do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Docelowo współpracą mają być objęte wszystkie placówki ponadgimnazjalne na terenie całego województwa.
Małopolska Chmura Edukacyjna działać ma pod egidą Akademii Górniczo- Hutniczej, ale do projektu zgłosiły się także inne krakowskie uczelnie, które postanowiły zadbać o odpowiednią współpracę z potencjalnymi studentami. Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Rolniczy, Ekonomiczny, Pedagogiczny i Politechnika Krakowska nawiązały w tym celu współpracę z 16 jednostkami samorządu terytorialnego.

4W ramach projektu profesorowie uniwersyteccy i uczniowie objętych programem szkół mają wspólnie prowadzić badania, organizować wirtualne laboratoria i wykłady w 10 dziedzinach. Małopolska Chmura Edukacyjna pomoże w rozwoju fizyki, informatyki (AGH),matematyki, biologii (UJ), chemii i budownictwa (PK), przedsiębiorczości i kształtowania postaw obywatelskich (UEK), a także pozwoli na badania nad środowiskiem i żywnością (UR) i ma wspierać zainteresowanie młodzieży językami obcymi (UP). Dzięki tak dobranemu zestawowi dziedzin nauki, każdy uczeń będzie miał możliwość uczestniczenia w zajęciach organizowanych w ramach Chmury, niezależnie od swoich predyspozycji (ścisłych lub humanistycznych). Zaangażowanie pracowników uczelnianych z pewnością nie pozostanie bez wpływu na kompetencje nauczycieli, którzy będą mieli znacznie lepszy dostęp do bieżących wydarzeń w nauce, dzięki czemu będą mogli efektywniej się dokształcać i rozszerzyć swoją pracę z uczniami o niedostępne dotąd elementy- na przykład doświadczenia laboratoryjne.
Przedsięwzięcie niesie korzyści nie tylko dla szkół ponadgimnazjalnych biorących w nim udział, ale także dla zaangażowanych jednostek akademickich. Uczelnie mogą nie tylko dotrzeć do potencjalnych studentów i w pewien sposób „wychować” ich sobie zanim jeszcze przekroczą próg uniwersytetu. To także doskonała okazja do pochwalenia się zasobami, laboratoriami i sukcesami, co w obliczu coraz mniejszej ilości studentów i postępującego niżu demograficznego nie jest bez znaczenia. Projekt pomoże także odmitologizować środowisko uniwersyteckie i przybliżyć je osobom niezwiązanym z nim na co dzień. Dostęp do pracowników naukowych nawet dla studentów danych uczelni bywa mocno ograniczony. Małopolska Chmura Edukacyjna pozwoli to zmienić i otworzyć tę hermetyczną społeczność na doświadczenia z zewnątrz, kontakt z pozauniwersyteckim światem. Wydaje się, że może to przynieść jedynie korzyści wszystkim zainteresowanym stronom. Warto przyglądać się rozwojowi tego projektu i w miarę możliwości, zachęcać młodzież do udziału w prowadzonych zajęciach. Być może na podobne przedsięwzięcia zdecydują się samorządy i uczelnie z innych regionów Polski.

Małgorzata Ozdoba

ozdoba

Dołącz do uniwersyteckiej społeczności Unirank!

UNIRANK.PL - platforma uniwersytecka © 2013 stat4u stat4u Frontier Theme